Uusien renkaiden sisäänajo takana

Tänä keväänä sää on suosinut motoristeja. Minulle ja Vespalleni on kertynyt reilussa kolmessa viikossa jo 1100 kilometriä, mikä on meille tässä vaiheessa vuotta melkoinen saavutus.

Ensimmäiset 500 kilometriä välttelin moottoriteitä ja sadekelejä, sillä Vespaani vaihdettiin talven aikana uudet renkaat. Varmasti vähempikin kilometrimäärä olisi riittänyt uusien renkaiden rasvan poistumiseen, mutta parempi pelata varman päälle. Toukokuun alussa kun teillä oli vielä hiekoitushiekkaa talven jäljiltä, ja hiekkainen asfaltti + märkä keli + uudet renkaat = liukastelun vaara x 3. Vasta viime viikolla aloin pikkuhiljaa uskaltaa kallistella kurveissa kuten normaalisti.

Valitsin Vespaani tutut ja hyviksi havaitut Michelinin City Gripit. Ne ovat nykyisen Vespani toiset samanlaiset, ja myös edellisessä Vespassani oli yhdet sellaiset. Vanhan Vespani viimeisiksi renkaiksi jäivät Michelinin Power Puret, joista luin aikanaan kehuja netistä. Tulipa taas todettua, että se, mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella!

Mielestäni ajettavuus nimittäin kärsi saman tien Power Pureihin vaihdon myötä. Power Pureissa oli pitkät pitkittäiset urat, jotka lähtivät seuraamaan kaikkia tien pitkittäisiä kohoumia, kuten suojateitä ja nuolimerkintöjä. Erityisen kehno niillä oli ajaa tietyötä varten rouhitulla asfaltilla. Tuntui myös, että ohjattavuus kärsi ja ohajustangon vatkaaminen eli woblaus lisääntyi. Ajoin kuitenkin Power Pureilla muistaakseni ainakin 5 000 km, koska saituuteni vuoksi en raaskinut niitä vaihtaakaan. Sitten Vespa menikin jo vaihtoon, ja uudessa oli onneksi jo valmiiksi alla City Gripit.

musta vespa ruotsissa
Kävin edellisellä Vespallani Power Purejen kanssa myös Ruotsissa.
harmaa vespa laivassa.jpg
Nykyinen Vespa ja City Gripit lähdössä Alpeille.

Ajettavuuteen vaikuttaa renkaan urituksen lisäksi paljon myös renkaan ilmanpaine. Vespan manuaalin mukaan rengaspaineet tulisi tarkastaa vähintään 500 kilometrin välein, sillä rengas menettää painettaan ajan myötä.

Myönnän, että paineita tulee tarkistettua aivan liian harvoin, lähinnä ajokauden alussa ja pidemmille reissuille lähtiessä. Viime viikolla kotiin ilmestyi ilmanpainekompressori, joten ehkä sitä tulee käytettyä jatkossa enemmän, kun ei tarvitse erikseen ajaa huoltoasemalle paineita tasaamaan. Ja kylmistä renkaistahan paine pitäisi mitatakin.

IMG_20180708_201254.jpg
Kompressori tasaa takarenkaan paineita kohdilleen.

Mistä sitten tietää, mikä on sopiva ilmanpaine? Liian matala ilmanpaine heikentää ajettavuutta ja lisää ohjaustangon woblausta. Ylipaine puolestaan heikentää pitoa. Ohjekirjasta löytyy oikeat bar-arvot, mutta sopiva ilmanpaine riippuu kulloisenkin kuorman painosta, joten sitä tulisi säätää mukana olevan lastin mukaan.

Olen havainnut, että noin 2,1 baria niin etu- kuin takarenkaassakin toimii itselläni hyvin normaalissa ajossa eli silloin, kun kuormana on itseni lisäksi läppärilaukku ja jumppakamat. Kun tavaraa on enemmän, varsinkin takarenkaaseen voi laittaa pari kymmenystä lisää. Suurin osa painosta kun on takarenkaan päällä.

vespa mökillä
Tänä keväänä Vespa on päässyt jo pari kertaa mökille Hämeeseen.

TallennaTallenna

4 vastausta artikkeliin “Uusien renkaiden sisäänajo takana

  1. Ihan loogiselta kuulostaa Power Puren ajo-ominaisuudet kun katsoo renkaan kuviota. Mulla oli hetken aikaa pikkuskootterissa Power Puret mutta ne tuntuivat hyviltä, ehkä johtui osin siitä että edelliset olivat märällä vaarallisen liukkaat ensiasennuskiinalaiset, mitkä lie chengchingit. Sittemmin olen isommissa ajokeissani käyttänyt City Grippejä ja Dunlop Scootsmarteja, eroa näiden välillä ei juuri ole. Ei ole kulumistakaan tullut niin tarkkaan seurattua, joten sitäkään en osaa analysoida.

    Tykkää

  2. Pikaisen googlauksen perusteella Dunlop Scootsmart vaikuttaa oikein hyvältä, kiitos vinkistä! Ehkä seuraavalla kerralla sitten ne 🙂 Kulumista olen seurannut renkaissa sen verran, että näyttää siltä, että huomattavasti pidempäänkin voisi ajella samoilla renkailla kuin mitä huolto-ohjelma väittää. Aiemmin olen vaihdattanut renkaat tunnollisesti huolto-ohjelman mukaan, nyt ajoin 13 000 km samoilla renkailla ja vieläkin oli kulutuspintaa jäljellä. 10 000 km kohdalla olisi siis pitänyt vaihtaa.

    Tykkää

  3. Tänä kesänä 11000 km City Gripillä eikä ole vielä ihan sileä mutta vaihtokunnossa kuitenkin.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s